Woensdag 9 aug - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Ghana Experience 2017 - WaarBenJij.nu Woensdag 9 aug - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Ghana Experience 2017 - WaarBenJij.nu

Woensdag 9 aug

Blijf op de hoogte en volg Ghana

09 Augustus 2017 | Turkije, Istanbul

Woensdag 9 aug
Gelukkig! Vannacht sliep weer iedereen op het sos kinderdorpen terrein. Het was wel even raar om van 20 jeugdleden naar slechts enkele jeugdleden te gaan in zo'n korte tijd. Met frisse moed konden we weer beginnen aan een nieuwe dag. Vandaag stond er een culturele activiteit op de planning. We gingen namelijk een lokaal weversdorp bezoeken. Eerst maar eens starten met een stevig ontbijt. Muesli, noodles en brood passeerde de revu waarna we naar konden vertrekken richting het weversdorp.
Een kort ritje verder komen we aan waarna de Ghanezen onze bus compleet omsingelen. Korte tikjes op de ruit voorspellen diverse aandringende Ghanese verkopers. Als we de bus uitstappen slingeren de armbandjes, t-shirts en notitieblokjes om je naam op de schrijven je om de oren. De tactiek is simpel, je schrijft je naam op en hebt daarmee automatisch een bandje gekocht met jouw naam daarin verweven. De prijs? Onbekend, maar onderhandelen wordt wel lastig als dat bandje al gemaakt is.... Gelukkig blijken onze jeugddeelnemers hier al goed mee om te kunnen gaan. Vakkundig worden de Ghanezen stevig verweerd en notitieblokjes terug gegeven. En dan nu: de weverij in. Een houten hutje in het midden van dorp waar we binnen geleid worden. De plaats doet denken aan een oude boerenschuur waar met primitieve middelen gekleurde koorden gespannen zijn. Deze touw combinaties voeden de diverse weefwerktuigen en blijven zo netjes gescheiden. Als we allen binnen zijn gaat de deur op de knip en begint de uitleg. Triple tread, double tread en de diverse patronen worden uitgelegd. Daarna is er de mogelijkheid om zelf het weven eens te proberen en (uiteraard) het een en ander te kopen. Afdingen wordt hier vakkundig toegepast en het duurt dan ook niet lang voordat de eerste jeugdleden trots komen melden de diverse producten voor 50% van de prijs te hebben gekregen. Als we het weefhuis uit gaan banen we ons wederom een weg door de diverse verkopers naar de bus. Als de busdeuren dicht gaan moeten we de laatste handen van verkopers als bijna jehova getuigen de deur uitwerken.

En dan nu? Op naar de supermarkt! Vanavond staat er nasi op de planning met (alternatieve) kroepoek! Maar dat is nog best lastig, de juiste groente kiezen en vinden en de aantallen op een rijtje krijgen. 6 kilo groente?!? Gelukkig wisten de jeugdleden hier prima mee om te gaan. Na diverse overwegingen en tactisch shoppen was alles binnen. Terug naar het kamp en even een momentje rust!

S avonds flink koken, dat blijft altijd een kleine uitdaging. Vanalles moet in de gaten gehouden worden. Dieëten, wensen en kooktijden, het is een hele klus. Maar daar stond dan mooi een gigantische pan nasi om 7 uur klaar voor de hongerige deelnemers. Aan de afnemende geluidsniveaus en toenemende smakgeluiden blijkt de maaltijd in de smaak te vallen.

'S avonds is er tijd voor een laatste momentje van ontspanning. Na het groepsspel van gisteren is het nu tijd voor wat luchtigers: weerwolven van wakkerdam! 2 rondes met een groot arsenaal aan nieuwe kaartjes worden gebruikt. Deelnemers tevreden, staf tevreden. Nu dan toch echt tijd om eens te bed te gaan...

Weverij en supermarkt
Ruud